ویروس کرونا

کرونا ویروس-کووید۱۹


[vc_row][vc_column][vc_column_text]

ویروس کرونا، کووید۱۹، صنعت نرم افزار و فناوری

[/vc_column_text][vc_column_text]

مقدمه

کرونا ویروس (Coronavirus) یا ویروس کرونا که آن را  کووید۱۹ (Covid19) خطاب میکنند، ویروسی است که این روز ها اسم آن در هر جای دنیا زیاد به گوش می‌رسد. ویروسی که ماه‌ها پیش از کشور پرجعیت چین آغاز شد و شروع به شیوع در سراسر جهان کرد که امروز بیش از ۳۰۰ کشور درگیر ان هستند . کووید۱۹ که برخلاف اندازه ۷ گرمی اش ، تمام کشورهای جهان از جمله کشورهای صاحب نام در حوزه صنعت فناوری و تکنولوژی ، پزشکی ، نرم افزار، اقتصاد و…. دچار اشوب و فلج کرده است.

در این روزا حتی کشور ما با این ویروس که باتوجه به سخنان پزشکان و سیاست مداران دنیا نسبت به انفولانزا کم خطرتر اما کشنده‌تر است دست و پنجه نرم میکند.

stay at home

stay home

stay home

این ویروس باعث شد تا  سازمان بهداشت جهانی WHO از تمام مردم دنیا بخواهد که در خانه ها بمانند و برای حفظ سلامتی خود و اطرافیانشان روزهای قزنطینه را برای حفظ و کنترل مسایل بهداشتی بگذرانند.

با خانه نشین شدن اجتماعات اقتصاد جهانی با افول جدی ای روبه رو شده است که صنعت نرم افزار و حتی کمپانی های بزرگ فناوری و تکنولوژی از  اثرات آن مستثنی نیست.

این روزها همه مردم جوامع برای برطرف شدن این دوران سخت تلاشی کنند از مردم عادی گرفته که با درخانه ماندن و قرنطینه شدن در حفظ مسایل بهداشتی و جلوگیری از رشد انحنای مبتلایان، تا  سیاست مداران که با اتخاذ تصمیمات فوری مناسب جهت کمک به مردم در تهیه اقلام اولیه ، ضدعفونی و پاک سازی شهرها،در ادامه  شرکت های تجاری بزرگ با سرمایه گذاری برای پیداشدن دارو و یا واکسن ، کادر درمانی بیمارستان ها برای درمان مبتلایان، دانشمندان در جست و جوی کشف راه درمان ، تولید دارو و واکسن و بسیاری از ارگان ها و سازمان هایی که برای بازگشت به زندگی عادی تلاش میکنند.

thank you for stay at home

با قرنطینه شدن و تشویق برای در خانه ماندن جهت جلوگیری از ازدحام در جامعه ، تمامی صنعت ها دست از کار کشیدند و اما بعضی مشاغل مانند شرکت ما، ایده پردازان اموزش ایپا (ipa) به دورکاری روی اورده اند . ما در این مقاله میخواهیم تاثیرات این ویروس جانسوز برروی صنعت فناوری و تکنولوژی را بررسی کنیم، در ادامه مارا همراهی کنید.

تاثیر ویروس کرونا برصنعت نرم افزار، سقوط ، فرصت ها و چالش ها

 

coronaviruse

ویروس کرونا

منشا ویروس و شیوع آن سوالی ست که این روزها تمام افکار مردم را به خود مشغول کرده که اثرات شدیدی برچرخه جهان گذاشته است. همانطور که پیش تر گفته شد این بیماری همه گیر نه تنها ملت ها را در جبهه سلامت درگیر کرده بلکه سلامت اقتصاد را به خود مبتلا کرده است.

در صنعت فناوری برند هایی که ارتباط مستقیم با چین داشتند بیشترین تاثیر را گرفتند. برای مثال شرکت اپل Apple ، که به سرمایه گذارانش هشدار داده است که شیوع ویروس کرونا مانع از تامین وعرضه ایفون شده است. این درحالی ست که اپل به شدت به کارخانه هایش در چین وابسته است زیرا مصرف کنندگان چینی بخش عظیمی از مشتریان اصلی آن هستند.

در حالی که فرض براین میشد که شرکت های سخت افزاری از جمله آنهایی هستند که بیشترین تاثیر را متحمل میشوند اما این ویروس درکنار آن صنعت نرم افزار را لمس کرده و به ان هم اسیب رسانده است.

 

ماکروسافت اوج رکود خود را احساس کرد/ نگاهی به رکود ماکروسافت

ماکروسافت  Microsoft یکی از اولین شرکت های نرم افزاری است که اظهار کرده افت کمی در ارائه محصولات داشته است. این برند تجاری  سود عمده اش را از مجموعه ماکروسافت کسب میکند که بیشترین سودش از کشورهایی آسیایی است. تاثیر ملت ها در کاهش و بازنگیری ترازنامه (صورت مالی،وضعیت مالی)  برای اینده و بقای خود باعث کاهش سود ماکروسافت شد.

کرونا ویروس منجر ازدست دادن فرصت های شراکتی شد

از اپل و گوگل گرفته تا فیس بوک ، ویروس کرونا باعث لغو کنفرانس های فناوری و تکنولوژی در سراسر جهان شد. در حالی که بسیاری از ان های به صورت مجازی و به حالت انلاین  برای به اشتراک گذاشتن پیشرفت ها ونکات برجسته‌شان روی اورده اند با این حال صنعت فناوری و تکنولوژي هنوز با عنصر گمشده شبکه و ارتباطات مواجه است که این یکی از دلایل عدم حضور شخصی در این رویداد است.

کاهش شدید درسفارش و قبول پروژه ها

برای ملت های شرقی مانند هند قبول ودریافت سفارش پروژه از بیرون در قلب صنعت نرم افزار است. با توجه  جغرافیای ملل مانند ایالت متحده امریکا،اروپا و خاورمیانه که میدانیم که بسیاری از ان ها در معرض همه گیرشدن و ابتلای همکانی هستند بیشترین پروژه های بیرون سپاری(قبول و سفارش بیرون از سازمان) را به خود اختصاص داده اند.

با اینکه تخمین زده شده که روندکار کند شده است اما به طور کامل دریافت پروژه قفل و متوقف نشده زیرا دورکاری هنوز به طور جد عمل میکند.

تا اینجا به سقوط و اختلالات منفی ای که کروناویروس به صنعت نرم افزار وارد کرده است صحبت کردیم در ادامه به فرصت هایی که این ویروس با خود به همراه اورده است اشاره خواهیم داشت

 

نیاز به اتخاد نسل ۵اینترنت(5G) برای کمک به تعاملات از راه دور

سرعت زیاد نسل ۵ اینترنت5g ارتباطات را سریع فوری میکند و5g بهترین چیزی است که همکاری و تعاملات از راه دور را به خود اختصاص میدهد. که این بالاترین حالت ممکن در کسب و کار است. به عبارتی دیگر علاوه بر کمک به تعاملات از راه دور ، اشتراک گذاری  داده های کسب وکاری ساده تر و سریع تر میشود.

فناوری vr برای کمک به اموزش کارمندان دریایی

فناوری واقعیت مجازی که به لاتین Virtual reality  و مخفف ان vr است به شما امکان میدهد تا به صورت تصویری به دنیای سه بعدی رایانه ای وارد شوید شما میتوانید اشیا موجود در ان جهان را کشف و گاهی اوقات دستکاری کنید. امروزه بیشترین استفاده در بازی های رایانه ای است.

فناوری vr

فناوری واقعیت مجازی

ماهیت همه گیر بودن ویروس کرونا شرایط سختی برای اموزش  کارمندان در محل کار ایجاد کرده است. به خصوص اینکه در در دورترین نقطه زمین باشند.راه حل این مشکل در پذیرش  تکنولوژی واقعیت مجازی یا Virtual reality می باشد. فناوری vr میتواند یک فوق برنامه از محیط یادگیری افلاین، یک نقطه شروع عالی برای یادگیری مهارت کارگران و کارمندان و ارزیابی ان ها از راه دور باشد. این باعث میشود انسانه دراجتماع نباشند و از شیوع و گسترش بیشتر این بیماری جلوگیری کرد.

 

شهرهای هوشمند یک سرمایه با ارزش در مدیریت بحران

یک شهر هوشمند مبتنی بر دیجیتال در زمان این شرایط همه گیراگرچه هیچ راه حل روشن و کاملی نیست اما از ارتباط ادم ها می کاهد هنگامی که اثرات مخرب و جبران ناپذیر انسانی کاهش یافت میتوانیم با همکاری یکدیگر شاهد رشد گسترش شهر هوشمند باشیم.

 

سوالی در اخر مطرح میشود که کسب و کار ها به چه چیزهایی جهت فراهم اوری در شرایط مشابه با این دوران نیاز دارند؟

کسب و کار هایی که در حوزه صنعت نرم افزار فعالیت دارند باید تیم خودشان را به دورکاری بفرستند و تا جایی که بتوان کار خود را در سطح دورکاری انجام داد فعالیت خود را شروع کنند. از فاکتور های دیگر که میتوان گفت کارامد است این است که در مورد امکان به تاخیر افتادن زمان تحویل پروژه با مشتری  صحبت شود و تغییر یابد. برای مدیریت این شرایط باید سیاست هایی درنظرگرفته شود تا بیشترین میزان بهره وری و مدیریت بحران صورت گیرد. برای مشاغلی که در اینده خوهان سرمایه گذاری جدید هستند باید یک ارزیابی ریسک سالانه انجام دهند تا اطمینان حاصل کنند بقای انان به خطر نمی افتد.

کلام اخر

در پایان باید گفت اگرچه این ویروس همه گیر به جامعه  انسانی خسارات جبران ناپذیر و تلخ و ناگواری را وارد کرده است اما باعث شده است جوامعی که در تلاش برای ایجاد شهرهای هوشمند و  الکترونیک بودند زودتر این امر را ممکن سازند چرا که ما در اطراف خود با قرنطینه ماندن در منازل ، بسته به شغل خود با دورکاری به صورت انلاین فعالیت خود را انجام میدهیم، آموزش دانش اموزان و دانشجویان به صورت الکترونیک انجام میشود ، میتوان از امکانات نرم افزارها و اپلیکیشن های تلفن همراه وسایل الزامی را خریداری کرد که با نمونه های مشابهی مانند این ها صنعت نرم افزار و فناوری و تکنولوژی ملت ها در راستای استفاده درست مردم از تکنولوژی و اینترنت رشد خوبی خواهد داشت و باعث پیشرفت خواهد شد. امیدواریم که در روزهای اتی شاهد کاهش مبتلایان و تلفات ، کشف واکسن و داروی آن باشیم. به امید روزهای سرشار از سلامتی جامعه بشری.

چالش دعوت به فاصله اجتماعی با برندهای جهانی

در اخر بدنیست که بگویم موضوع جالبی که این روزا در صفحات اجتماعی زیاد به چشم میخورد لوگوهای شرکت های جهانی بزرگ و حتی رویداد های جهانی بزرگ است که هر کدام مردم را به فاصله اجتماعی دعوت میکنند. در ادامه چندین  برند برتر جهانی که دچار تغییرشده اند را مشاهده میکنیم

المپیک olympic

بازی های المپیک که بزرگترین تورنمت ورزشی جهان است هر۴سال یکبار برگزار میشود که طبق این قراربود تابستان ۲۰۲۰ به میزبانی توکیو ژاپن باشد که به سال آینده موکول شد.[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/2″][cz_image id=”cz_49524″ image=”1564″][/cz_image][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/2″][cz_image id=”cz_12565″ image=”1563″][/cz_image][/vc_column_inner][/vc_row_inner][cz_gap][vc_column_text]

مک دونالد  McDonald’s

بزرگترین رستوران زنجیره ای جهان[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/2″][cz_image id=”cz_35284″ image=”1570″][/cz_image][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/2″][cz_image id=”cz_29174″ image=”1571″][/cz_image][/vc_column_inner][/vc_row_inner][cz_gap][vc_column_text]

Audi

شرکت خورورسازی المانی آئودی[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/2″][cz_image id=”cz_60528″ image=”1575″][/cz_image][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/2″][cz_image id=”cz_20162″ image=”1574″][/cz_image][/vc_column_inner][/vc_row_inner][cz_gap][vc_column_text]

Mercedes-Benz
شرکت خورورسازی المانی مرسدس ینز

[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/2″][cz_image id=”cz_96892″ image=”1577″][/cz_image][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/2″][cz_image id=”cz_41572″ image=”1579″][/cz_image][/vc_column_inner][/vc_row_inner][cz_gap][vc_column_text]

MasterCard
شرکت خدمات مالی امریکایی مسترکارت

[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/2″][cz_image id=”cz_46470″ image=”1581″][/cz_image][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/2″][cz_image id=”cz_71060″ image=”1580″][/cz_image][/vc_column_inner][/vc_row_inner][cz_gap][vc_column_text]

Volkswagen
شرکت خودروسازی المانی فولکس واگن

[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/2″][cz_image id=”cz_92874″ image=”1584″][/cz_image][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/2″][cz_image id=”cz_106941″ image=”1587″][/cz_image][/vc_column_inner][/vc_row_inner][cz_gap][vc_column_text]

Hyundai
شرکت خودروسازی کره ای هیوندا

[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/2″][cz_image id=”cz_65949″ image=”1589″][/cz_image][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/2″][cz_image id=”cz_97022″ image=”1588″][/cz_image][/vc_column_inner][/vc_row_inner][cz_gap][vc_column_text]

Coca-Cola
شرکت صنایع غذایی امریکایی کوکاکولا که معروف ترین محصولش نوشابه های گازدار است.

[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/2″][cz_image id=”cz_67952″ image=”1592″][/cz_image][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/2″][cz_image id=”cz_85396″ image=”1591″][/cz_image][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row]

اخبارعلمیگوناگون

5GAmericaappleApplicationaudichinaCoca-ColaCoronavirusecovid 19covid19EuropefacebookgermangermanygoogleHyundaiipaipasoftiphoneirankoreakoreanMcDonald'sMercedes-BenzmicrosoftMiddle EastmobileolympicremoteSoftwarestay at homeTech Industrytechnologythank you for stay at homeUSAvirtual realityVolkswagenvrWHOائودیاپلاپلیکیشن‌اپلیکیشن تلفن همراهاروپاالمپیکالمپیک توکیوالمپیک۲۰۲۰امریکااموزشاموزش انلاینایرانایفوناینترنت پرسرعتبرندبهداشت جهانیبیماریبیولوژیکپروژهتجارتتکنولوژیتلفن همراهتوکیوجامعه انسانیچینحوزه اقتصادخاورمیانهخرید انلاینخفاشخودروسازانخودروسازیخوکدورکاریدولت الکترونیکرستوران زنجیره ایژاپنسازمان بهداشتسازمان بهداشت جهانیسلامتشرکت ipaشرکت ipasoftشرکت همراه نرم افزار ایده پردازان آموزششهر هوشمندصنایع داروییصنایع دفاعصنایع غذاییفناوریفناوری و تکنولوژیفولکس واگنفیس بوکقرنطینهکادر درمانکرهکرونا ویروسکروناویروسکسب و کارکوکاکولاکووید۱۹گوگلماکروسافتمالیمرسدس بنزمسترکارتمک دونالدموبایلنرم افزارنسل پنجم اینترنتنسل۵اینترنتهمراه نرم افزار ایده پردازان آموزشهیونداهیوندایواقعیت مجازیواکسنویروس کرونا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.